Carcleaning/detailing

Eigenlijk een pure passie van mij, ontstaan uit klusjes uit de jeugdjaren, daarna studentenwerk maar nu vooral een liefhebberij.

Iedere auto verdient eigenlijk meer aandacht dan het zou moeten krijgen. Op nieuwe auto's is men trots en dat gevoel wil men zo lang mogelijk vast houden. Daarna volgt het eerste krasje, deukje, steenslagpitje en... opbouwende vervuiling, aantasting door verschillende processen én verminderde interesse. Het wordt steeds moeilijker je auto mooi te houden. Meeste mensen wassen hun auto op verschillende manieren zo'n éénmaal in de veertien dagen. Ook daarmee verouder je feitelijk je auto.

Nu is het de kunst om de auto zo mooi, schoon en blinkend te krijgen als mogelijk. Voor het gewone oog van de meeste mensen is een wasbeurt en/of een uurtje poetsen meer dan voldoende. Fanatiekelingen kunnen makkelijk een paar dagen bezig zijn om hun niveau te behalen.

Ofwel... Carcleaning is er in veel gradaties. Ook hier geld voor mij de gouden regel: 'wat is het doel en wat is haalbaar'. Voor mijn eigen auto's is het een vrij simpel klusje om ze op topniveau te houden. Ze zijn door de jaren heen zo verwend, behandeld en zelfs gerestaureerd dat ze veelal in een 100% staat onder een hoes in hun garages staan.

Daarom vind ik het een grotere uitdaging om een voor mij totaal vreemde auto zo nieuw mogelijk te maken. Hiervoor zijn allerlei middelen en apperatuur in de handel. Ik staar mij nooit blind op dure artikelen. Volgens mij zit het resultaat vooral verborgen in doorzettingsvermogen, oog voor detail en vooral blijven kijken naar de auto. Ik kijk naar een auto hoe ik 'm wil zien maar ook hoe de eigenaar 'm wil zien. Naast een rek vol diverse poetsmiddelen gebruik een Centrische en/of een Excentrische polijstmachine voor lakwerk en een vuil-extractor als bekledingsreiniger.

Door de jaren heen heb ik ook ervaren dat het poetsen van bijvoorbeeld een oldtimer een heel ander werkje is dan een moderne auto. Denk aan ander materiaal zoals 'echt' chroom of aluminium, oudere kunststoffen/lakken en een ander verouderingsproces maar ook een heel andere vormgeving. Dat laatste is vooral belangrijk als je met een polijstmachine vele rondingen tegenkomt in het plaatwerk en plaatsen waar je slecht bij kan. Ook naden/kieren en montagedetails zijn heel anders. Hier dien je allemaal rekening mee te houden. Vandaar 'blijf goed kijken!'

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb